Näin saat vahvat säären lihakset juoksuun

Päivitetty: 7. kesäk.

Vahvat säären lihakset ovat juoksun taloudellisuuden ja juoksuvammojen ennaltaehkäisyn kannalta erityisen olennenainen osa juoksijalle. Säären lihasten voimaharjoittelu on mahdollisesti vieläkin laiminlyödympi osa-alue juoksijoilla kuin pohkeiden treenaaminen.



Takimmainen säärilihas


Takimmainen säärilihas (tibialis posterior) sijaitsee syvässä posteriorisessa lihasaitiossa pohjelihasten alla. Se kiinnittyy sääri- ja pohjeluiden takapinnalle ja näiden väliselle kalvorakenteisiin (membrana interosseus), josta sen jänne pyörähtää sisäkehräsluu takaa/alta veneluuhun (naviculare) ja levittyy jalkapohjaan. Samaa reittiä kulkevat myös isovarpaan ja varpaiden pitkät koukistajalihakset. Takimmasta säärilihasta, kuten muitakin säären takana olevia lihaksia, hermottaa nervus tibialis, joka haarautuu issias-hermosta.


Takimmaisen säärilihaksen tehtävä on kiertää jalkaterää sisään (supinaatio), ojentaa nilkkaa (plantaari fleksio) ja nostaa jalkaterän sisäkaarta. Sisäkaaren kannattelu on selkein kävelyn keskitukivaiheessa, mutta takimmainen säärilihas osallistuu myös pronaation jarruttamiseen alkukontaktissa. Lihaksen oikea toiminta ohjaa jalkaterän asennon jämäkkään varvastyöntöön. Takimmaisen säärilihaksen toimintahäiriö voi näkyä jalkaterän sisäkaaren madaltumisena, ja jopa johtaa aikuisiän lattajalan muodostumiseen. Myös MTSS "medial tibial stress syndrome", eli tutummin penikkatauti, liittyy useimmiten takimmaiseen säärilihakseen niin kipuna kuin heikkoutena.


Jotta takimmainen säärilihas vahvistuu tulee sitä harjoitella säännöllisesti. Takimmaisen säärilihaksen vahvistaminen vaatii oikeiden liikemallien harjoittelua, sillä mm. etummainen säärilihas pyrkii hanakasti korvaamaan lihaksen toimintaa. Videolla takimmaisen säärilihaksen voimaharjoitus kuminauhavastuksella. Tee liike hallitusti lähelle uupumusta. Yleensä 15-20 toistoa riittää. Pyri tekemään noin 10 sarjaa viikkossa, jakaen ne haluamallasi tavalla.




75 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki