Polvilumpion sijoiltaanmeno tuottaa kipua ja vaikeuttaa liikuntaa

Päivitetty: 8. huhtik.

Polvilumpion sijoiltaanmeno (patella luksaatio) on suhteellisen harvinainen vamma, ja käsittää noin 3% kaikista polvivammoista. Kuitenkin ne harvat joilla polvilumpio sattuu luksoitumaan, se välttämättä jää yhteen kertaan. Kuntoutuksen jälkeenkin vamma uusiutuu 15-44% todennäköisyydellä. Ja jos sijoiltaan menoja on kaksi tai useampi, on vamman uusiutumismahdollisuus on kolikon heiton luokkaa eli 50%.



Polvilumpion sijoiltaanmenon oireina ovat kipu ja turvotus


Kun lumpio menee sijoiltaan ensimmäisen kerran on polven kipu ja turvotus yleensä voimakkainta. Tämän jälkeen venyttyneet kudosrakenteet voivat olla lähes kivuttomia, seuraavan sijoiltaanmenon yhteydessä.


Turvotus kerääntyy polven eteen ja sisäsivulle, ja kipua on paikallisesti polvilumpion ja polven sisäreunalla.


Usein jalalle varaaminen onnistuu melko hyvin, mutta etureiden lihasten jännittäminen ja polven liikuttelu tuottavat kipua.


Vammamekanismi: miten polvilumpio menee sijoiltaan?


Lumpio luksoituu lähes aina lateraalisesti (kehon keskipisteestä poispäin) hallitsemattomassa liikkeessä jossa sääriluu kiertyy ulkokiertoon suhteessa reisiuuhun.


Pitkien luiden vipuvarret pakottavat jänteiden varassa olevan polvilumpion siirtymään sivulle ja lopulta hyppäämään ulos reisiluussa olevasta urastaan.


Kun polvi on vääntynyt hetkellisesti edellä mainittuun virheasentoon yhtäaikaisesti jännittyvä nelipäinen reisilihas antaa lisävauhtia lumpion siirtymiselle.


Polvilumpion sijoiltaanmenon riskitekijät

Useimmiten ensimmäinen kerran polvilumpio menee sijoiltaan urheillessa ja muussa vauhdikkaassa liikunnassa.


Loukkaantunut on usein nuori (10-17v) nainen, jonka polvilumpio on luksoitunut, jonkin rajumman liikkeen, kuten juoksusta jarrutuksen, suunnanmuutoksen tai hypystä alastulon aikana. Polven anatomisella linjauksella on merkitystä, ja naisilla miehiä usemmin polvi linjautuu enemmän pihtipolviasentoon leveämmän lantion seuraksena.

Kudosten joustavuus tai nivelten yliliikkuvuus, kuten Ehlers-Danlos syndroomassa, altistaa vammalle. Samoin reisiluun ja polvilumpion välisen nivelen malli vaikuttaa miten tukevasti lumpio pysyy urassaan.


Polvilumpion sijoiltaanmenon hoito

Heikko etureiden voima, erityisesti Vastus medialis obliques (VMO) lihaksessa heikentää lumpion hallintaa. Myös virheellinen hypystä alastulo tekniikka saatta altistaa lumpiota siirtymään liiallisesti ulospäin.



VMO-lihas aktivoituu voimakkaimmin vasta polven loppuojennuksen aikana. Liikettä on hyvä harjoitella pientä lisävastusta vastaan. Videolla variaatiot polven loppuojennuksen harjoitteluun.


Polven loppuojennus variaatiot helpoimmasta haastavampaan: Aseta vastuskuminauha polven ympäri. 1️⃣ Minikyykky 2️⃣ Miniaskelkyykky 3️⃣ Miniaskelkyykystä yhden jalan tasapainoon 4️⃣ Step up yhden jalan tasapainoon 5️⃣ Step up yhden jalan tasapainoon ja pystypunnerrus Tee harjoitetta alkulämmittelyssä 2-3x6-10/puoli ilman lihasten väsymistä ja/tai omana harjoitteenaan 3-5x15-20/puoli.


Polvilumpion sijoiltaanmeno, koska leikkaukseen?

Polvilumpion sisäpuolen nivelsiteen (MPFL) repeämä tulee tunnistaa ja tarvittaessa korjata kirurgisesti, jotta saavutetaan paras hoitotulos. Kirurgisesti hoidettu nivelside on osalla välttämätön uusinta loukkaantumisiten ennaltaehkäisyyn, mutta osa kuntoutuu yhtä hyvin laadukkaan kuntoutuksen turvin.


Vain venyttynyttä nivelsidettä ei välttämättä tarvitse operoida, mikäli polvi vastaa hyvin kuntoutukseen ja uusinta sijoiltaanmenoja on harvassa. Operaatiota kannattaa muutenkin alkaa harkita vasta kun kuntoutusta ollaan kokeiltu, mutta tulokseen ei olla tyytyväisiä.


Voiko polvilumpion sijoiltaanmenoa ennaltaehkäistä?

Hyvä etureiden voima ja lihastasapaino voi ennaltaehkäistä polvilumpiota menemästä sijoiltaan. Myös liikunnassa oikeiden liikemallien harjoittelu on tärkeää. Varsinkin kovemmassa ja vauhdikkaissa liikkeissä, kuten hyppääminen, juokseminen ja suunnanmuutos, polven hallinnalla on merkitystä.



Polvilumpio voi mennä sijoiltaan vaikka kävelylenkillä hankalassa maastossa tai vaikka pihaleikiessä lapsen kanssa.
Polvilumpio voi mennä sijoiltaan vaikka kävelylenkillä hankalassa maastossa tai vaikka pihaleikiessä lapsen kanssa.


Mitä liikuntaa voi harrastaa, jos polvilumpio on mennyt sijoiltaan?


Yleisesti hyvä kunto voi ennaltaehkäistä polvikipujen syntyä. Siksi liikuntaa suositellaan myös polvilumpion sijoiltaanmenon hoidossa. Aina löytyy lajeja joissa lumpion sijoiltaanmeno ei ole niin riskialtista. Pyöräily, sauvakävely ja crosstrainer ovat usein hyviä vaihtoehtoja.


Myös kuntosaliharjoittelu on hyvin turvallista. Osaava jalkaterapeutti pystyy ohjaamaan voimaharjoittelua kuntosalilla, niin että polvilumpion luksaatiot jopa vähenevät.


Polvilumpiota tukeva polvituki kannaa hankkia, jos lumpion on mennyt sijoiltaan


Polvituki, jossa on reikä polvilumpiota varten, tukee yhtäaikaa polvea ja lumpiota. Se ohjaa lumpion linjaa oikein suhteessa reisiluuhun ja estä polven painumista virheasentoon.


Erityisesti jos taustalla on useita luksaatioita, suositellaan tuen käyttöä.


44 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
 
google-site-verification=b698mXkt6uDKKSiFS4alW1dbb719GKu3OWvAEphfik8