top of page
  • Writer's pictureSami Pesto

Plantaarifaskiitti - yleisin syy kantapääkipuun

Päivitetty: 22. toukok.

Plantaarifaskiitti eli plantaarinenfaskiopatia on yleisin syy kantapääkivun aiheutumiseen. Monelle plantaarifaskiitti on tuttu vaiva, on syy aamuiseen nilkuttamiseen, löytyy juuri kantapää kivuista.


Piikki plantaarifaskiitin esiintyvyydessä näyttäisi olevan 45-65 vuoden iässä, mutta vastaavia kantapääkipuja esiintyy kaiken ikäisillä. Mikäli varsinaista syytä plantaarifaskiitin taustalla ei hoideta, kantapääkipu yleensä uusiutuu.


Lue täältä lisää plantaarifaskiitin kuntoutuksesta: "Vältä nämä 5 virhettä plantaarifaskiitin kuntoutuksessa"


Syy tähän saattaa olla muutokset arkiaktiivisuudessa tai painonnousu ikääntymisen myötä. Myös kehon voimatasojen heikkeneminen, erityisesti pohkeissa ja jalkaterissä, voi selittää syytä kantapääkipujen taustalla.


Plantaarifaskiitti kipu vaivaa sekä nuorten ja vanhojen kantapäitä


Kantapääkipuja havaitaan myös aktiivisuustasosta riippumatta. Plantaarifaskiitti saattaa ilmaantua niin inaktiiviselle sunnuntai liikkujalle kuin aktiiviurheilijalle. Kuormituspiikki on usein helposti löydettävä syy plantaarifaskiitin kipujen alkamisen jälkeen.


Usein taustalla on esimerkiksi juoksun aloittaminen. Tällöin kantapääkivun

syyksi nousee juoksun liiallinen määrä ja/tai intensiteetti.


Plantaarifaskiitti ja korkokenkä, syy kantapää kipuun
Kantapääkivun syynä voi olla korkokenkien jatkuva käyttö.

Plantaarifaskiitti oireilee kantapäässä vaikka syy voi olla muuallakin


Erityisesti aamulla tai muun paikallaan olon jälkeinen ensiaskelten kipu kantapäässä liittyy keskeisesti plantaarifaskiitin tyyppioireisiin.


Plantaarifaskiitille on tyypillistä voimakas kipuarkuus kantapään etuosalla jalkapohjassa tai jalkaterän/kantapään sisäsivulla.


Syitä plantaarifaskiitin ilmaantumiselle saattavat olla

  • Liian pienet tai ahtaat kengät

  • Korkokenkien jatkuva käyttö

  • Rasituspiikki, kuten yhtäkkinen juoksun aloittaminen

  • Jalkapohjan lihasten heikkous

  • Pohjelihasten kireys

  • Kovapohjaisten kenkien käyttö, kuten turvajalkineet

  • Raskauden jälkeen liikkumisen aloittaminen


Plantaarifaskiitti ei ole ainoa syy kantapääkipuiluille, vaan on useita erilaisia vaivoja jotka aiheuttavat kipua juuri kantapäähän. Siksi syiden tutkiminen on hoidon alussa välttämätöntä. Esimerkiksi on tärkeää erottaa plantaarifaskiitti muunmuassa tarsaalitunnelioireyhtymästä. Molemmissa kipualueena on kantapää, mutta hoito on hyvin erilainen.


Tarvitsetko apua plantaarifaskiitin hoidossa? Etsitään yhdessä syyt kantapääkivun taustalla. Varaa


Plantaarifaskiitti on yleisin kantapääkivun syy


Syy plantaarifaskiitin esiintymiselle juuri kantapäässä, tulee suoraan anatomiasta. Kantakavon (plantar fascia) kiinnityskohta on kantapään etupinnalla, jonka alueella kipu usein esiintyy.


On arvioitu, että noin 10% ihmisistä kärsii plantaarifaskiitin oireista elämänsä aikana ja se kattaisi 8% juoksuvammoista.


Maailmanlaajuisesti arviolta 2 miljoona ihmistä saa hoitoa plantaarifaskiitin kipuihin vuosittain.


Juoksijan kantapääkivun syy voi olla plantaarifaskiitti
Juoksijan kantapääkivun syy voi olla plantaarifaskiitti

Plantaarifaskiitin riskitekijät selvittävät syitä kantapääkivun taustalla

Seuraavat riskitekijät selvitävät syitä plantaarifaskiitin taustalla.

Riskitekijät voidaan jakaa kehon sisäisiin ja ulkoisiin tekijöijin.


Plantaarifaskiitin sisäiset riskitekijät:

  • ikä - ikääntyminen lisää riskiä plantaarifaskiitin oireille, mm. kehon luontaisen iskunvaimennuskyvyn heikentyessä

  • kehonpaino - ylipainoisilla on 1,4 kertainen riski kärsiä kroonisesta plantaarifaskiitista

  • kantaluupiikki - osalle ihmisistä saattaa kroonistuneen plantaarifaskiitin myötä muodostua luinen piikki kantapään etuosaan, joka lisää kantapään kipuja

Plantaarifaskiitin ulkoiset riskitekijät

  • jalkineet - epäsopivatjalkineet usein johtavat jalkaterän lihasten heikentyneeseen toimintaan ja tätä kautta plantaarifaskiittiin

  • urheilu - varsinkin paljon juoksevilla näyttäisi esiintyvän plantaarifaskiittia hieman muita enemmän

  • elämäntavat - merkittävimpänä kävelynmäärä, mikäli kävelyä viikkotasolla tulee riittävästi ja säännöllisesti se ehkäisee paremmin plantaarifaskiitin syntymistä kuin vähän käveleminen, sillä kuormituspiikkien syntyminen on epätodennäköisempää

  • jalkaterän, nilkan tai alaraajan virheasennot tai liikerajoitukset - saattavat kuormittaa kantakalvoa liiallisesti ja näin johtaa plantaarifaskiittiin

  • ammatti - erityisesti työt joissa vietetään paljon aikaa jalkojen päällä, kuten seisomatyö


Voit hoitaa plantaarifaskiitin myös itse Plantaarifaskiitti 101 verkkokuntoutuksen avulla!


Plantasrifaskiittia kannattaa hoitaa


Plantaarifaskiitin hoito ilman leikkausta näyttäisi tehokkaalta, ja noin 90% ihmisistä plantaarifaskiitti kivut lievittyvät 12 kuukauden aikana.


Oikealla kuntouksella kantapääkivut kuitenkin saadaan usein lievittymään huomattavasti nopeammin ja hoito on välttämätöntä plantaarifaskiitin kipujen uusiutumisen ennaltaehkäisemiseksi.


Lue kuinka plantaarifaskiittia hoidetaan: Hoida plantaarifaskiitti kerralla kuntoon!


Hoitamattomana plantaarifaskiitti usein uusiutuu. Kantapääkivun syy kannattaa aina selvittää ammattilaisen vastaanotolla.


Mikäli edellä kuvatut oireet sopivat omiin oireisiisi otathan yhteyttä. Jätä maksuton konsultaatiopyyntö täältä



Plantaarifaskiitti kipu esiintyy kantapään etuosalla
Plantaarifaskiitti kipu esiintyy kantapään etuosalla


0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page