Plantaarifaskiitti - yleisin syy kantapääkipuun

Plantaarifaskiitti eli plantaarinenfaskiopatia on yleisin syy kantapääkivun aiheutumiseen.


Piikki plantaarifaskiitin esiintyvyydessä näyttäisi olevan 45-65 vuoden iässä, mutta vastaavia kantapääkipuja esiintyy kaiken ikäisillä.


Syy tähän saattaa olla muutokset arkiaktiivisuudessa tai painonnousu ikääntymisen myötä. Myös kehon voimatasojen heikkeneminen, erityisesti pohkeissa ja jalkaterissä, voi selittää syytä kantapääkipujen taustalla.


Plantaarifaskiitti vaivaa sekä nuorten ja vanhojen kantapäitä


Kantapääkipuja havaitaan myös aktiivisuustasosta riippumatta. Plantaarifaskiitti saattaa ilmaantua niin inaktiiviselle sunnuntai liikkujalle kuin aktiiviurheilijalle. Kuormituspiikki on usein helposti löydettävä syy plantaarifaskiitin oireiden alkamisen jälkeen.


Usein taustalla on esimerkiksi juoksun aloittaminen. Tällöin kantapääkivun

syyksi nousee juoksun liiallinen määrä ja/tai intensiteetti.


Plantaarifaskiitin oireet


Erityisesti aamulla tai muun paikallaan olon jälkeinen ensiaskelten kipu liittyy keskeisesti plantaarifaskiitin tyyppioireisiin.


Plantaarifaskiitille on tyypillistä voimakas kipuarkuus kantapään etuosalla jalkapohjassa tai jalkaterän/kantapään sisäsivulla.


On tärkeää erottaa plantaarifaskiitti tarsaalitunnelioireyhtymästä. Molemmissa kipualueena on kantapää, mutta hoito on hyvin erilainen.


Tarvitsetko apua? Kysy vaivastasi, ohjaamme sinut ammattilaisen hoitoon:

Maksuton jalkaterapeutin konsultaatio


Plantaarifaskiitti on yleisin kantapääkivun syy


Syy plantaarifaskiitin esiintymiselle juuri kantapäässä, tulee suoraan anatomiasta. Kantakavon (plantar fascia) kiinnityskohta on kantapään etupinnalla, jonka alueella kipu usein esiintyy.


On arvioitu, että noin 10% ihmisistä kärsii plantaarifaskiitin oireista elämänsä aikana ja se kattaisi 8% juoksuvammoista.


Maailmanlaajuisesti arviolta 2 miljoona ihmistä saa hoitoa plantaarifaskiitin kipuihin vuosittain.


Plantaarifaskiitin riskitekijät

Seuraavat riskitekijät selvitävät syitä plantaarifaskiitin taustalla.

Riskitekijät voidaan jakaa kehon sisäisiin ja ulkoisiin tekijöijin.


Sisäiset riskitekijät:

  • ikä - ikääntyminen lisää riskiä plantaarifaskiitin oireille, mm. kehon luontaisen iskunvaimennuskyvyn heikentyessä

  • kehonpaino - ylipainoisilla on 1,4 kertainen riski kärsiä kroonisesta plantaarifaskiitista

  • kantaluupiikki - osalle ihmisistä saattaa kroonistuneen plantaarifaskiitin myötä muodustua luinen piikki kantapään etuosaan, joka lisää kantapään kipuja

Ulkoiset riskitekijät

  • jalkineet - epäsopivatjalkineet usein johtavat jalkaterän lihasten heikentyneeseen toimintaan ja tätä kautta plantaarifaskiittiin

  • urheilu - varsinkin paljon juoksevilla näyttäisi esiintyvän plantaarifaskiittia hieman muita enemmän

  • elämäntavat - merkittävimpänä kävelynmäärä, mikäli kävelyä viikkotasolla tulee riittävästi ja säännöllisesti se ehkäisee paremmin plantaarifaskiitin syntymistä kuin vähän käveleminen, sillä kuormituspiikkien syntyminen on epätodennäköisempää

  • jalkaterän, nilkan tai alaraajan virheasennot tai liikerajoitukset - saattavat kuormittaa kantakalvoa liiaalisesti ja näin johtaa plantaarifaskiittiin

  • ammatti - erityisesti työt joissa vietetään paljon aikaa jalkojen päällä, kuten seisomatyö

Plantasrifaskiittia kannattaa hoitaa


Plantaarifaskiitin hoito ilman leikkausta näyttäisi tehokkaalta, ja noin 90% ihimisistä plantaarifaskiitti kivut lievittyvät 12 kuukauden aikana.


Oikealla kuntouksella kantapääkivut kuitenkin saadaa usein lievittymään huomattavasti nopeammin ja hoito on välttämätöntä plantaarifaskiitin kipujen uusiutumisen ennaltaehkäisemiseksi.


Hoitamattomana plantaarifaskiitti usein uusiutuu. Kantapääkivun syy kannattaa aina selvittää ammattilaisen vastaanotolla.


Mikäli edellä kuvatut oireet sopivat omiin oireisiisi otathan yhteyttä. Jätä maksuton konsultaatiopyyntö täältä



Plantaarifaskiitti kipu esiintyy kantapään etuosalla
Plantaarifaskiitti kipu esiintyy kantapään etuosalla


286 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki