Hoida vasaravarpaat ennen kipujen alkamista

Vasaravarpaat ovat enemmän kuin vain kipuilevat kippuravarpaat joiden pinnalle kehittyy kipeitä känsiä. Se kertoo lihasepätasapainosta jalassa polvesta alaspäin. Vasaravarpaat eivät ole varpaiden vika, joten pelkkien varpaiden hoitaminen harvoin johtaa hyviin tuloksiin.

Voimaharjoittelun avulla lihastasapainon lisääminen on ensisijaisen tärkeää vasaravarpaiden hoidossa. Apuvälineistä ja venyttelystä on yleensä myös apua mutta ilman lihasten toiminnan palauttamista, ei vasaravarpaiden hoito pitkällä aikavälillä edisty.


Vaivaako vasaravarpaat?

Varaa aika jalkaterapiaan tai jätä maksuton konsultaatio pyyntö.

Vasaravarpaat kannattaa hoitaa ennen kipujen alkamista
Vasaravarpaat kannattaa hoitaa ennen kipujen alkamista

Vasaravarpaita esiintyy jopa joka viidennellä


Vasavarpaat ovat verrattaen yleisiä hyvinvointi valtioissa asuvien ihmisten jalkavaivoista. Vasaravaipaita tavataan 2-20 %:lla väestöstä ja yleisyys kasvaa iän myötä, ollen yleisintä ikävuosien 60-80 välillä.


Naisilla vasaravarpaisuus on jopa 4-5 kertaa yleisempää kuin miehillä. Virheasento on tyypillisesti aluksi liikkuva ja passiivisesti korjattavissa (eli sormin kääntämällä varpaat saadaan suoristettua), mutta ajankanssa liikkuvuus kuitenkin heikentyy ja varpaiden nivelet jäykistyvät. Viimeistään tällöin vasaravarpaat alkavat oireilla.


Vasaravarpailla on useita riskitekijöitä

Vasaravarpaiden riskitekijöitä on useita, joista osa liittyy vahvasti jalkaterän toimintaan tai rakenteeseen.

  • 1.sädettä pidempi 2.säde

  • Jalkaterän mediaalinen toimintahäiriö

  • Lihasepätasapaino varpaiden toimintaan vaikuttavien extrinsic- ja intrinsic-lihaksiston välillä

  • MTP-nivelten synoviitti (esim.nivelreuma)

  • MTP-nivelten yliliikkuvuus

  • Korkeakaarinen jalkaterä

  • Neuromuskulaariset sairaudet (diabetes, ms-tauti)

  • Tietyt jalkaterän virheasennot

  • Epäsopivat kengät

Kapeakärkiset kengät vaikuttavat vasaravarpaiden syntyyn ja kipeytymiseen
Kapeakärkiset kengät vaikuttavat vasaravarpaiden syntyyn ja kipeytymiseen

Vasaravarpaiden oireet

Vasaravarpaat aiheuttavat kipu varpaisiin, varpaiden niveliin ja myös kipeitä iho- ja kynsimuutoksia. Erityisesti varpaiden kärjet kipeytyvät herkästi, sillä niihin kohdistuu voimakas kuormitus, eikä varpaiden alapuolen rasvapatja ulotu yhtä paksuna varpaiden kärkeen asti.


Hankalat vasaravarpaat ovat niin koukussa, että kenkien varvastilan korkeus ei riitä. Varpaiden kärkeen ja nivelten pinnalle muodostuu kovettumaa ja usein kipeitä känsiä. Ihomuutokset varpaissa ovat seurausta ihon hankautumisesta kengässä. Myös kynnet voivat alkaa paksuuntua jos niihin kohdistuu kuormitusta.


Vasaravarpaat muodostuvat jalkaan jossa jalkaterän hallinta on häiriintynyt. Jalkaterän tuli tukeutua kolmen pisteen varaan, isovarpaan tyvi, pikku varpaan tyvi ja kantapää. Myös heikko tasapaino on jalassa jossa esiintyy vasaravarpaisuutta, mutta oliko ensin heikko tasapaino vai vasaravarpaat, ei ole aina täysin selvää. Vaivaisenluu ja vasaravarpaat nähdään usein samassa jalassa, joka selittyy lähes aina heikoilla kenkävalinoilla ja vajavaisena päkiän toimintana kävelyn aikana.


Testaa onko sinulla heikko tasapaino täältä!


Varpaiden koukistuessa myös päkiän rasvapatja pyrkii työntymään eteenpäin joilloin varpaiden nivel- ja luurakenteille kohdistuu ylimääräistä rasitusta. Päkiän kipeytyminen onkin vasaravarapaiden yksi oire.


Syyt vasaravarpaiden synnyn ja kipujen taustalla


Vaikka lähes kaikki oireet paikallistuvat varpaiden alueelle, vasaravarpaat eivät ole kuitenkaa ole syntymekanismiltaan varpaiden syy, vaan taustalla on haaste jalkaterän hallinnassa ja lukkiutumisen puutteessa.


Normaalisti toimivan jalkaterän luiset rakenteet tuottavat riittävän stabiliteetin jalkaterän kuormittamiseen. Mikäli jalkaterässä tapahtuu liiallinen pronaatio tukivaiheen aikana, suurin osa tästä sisäisestä tuesta häviää. Jalkaterän jäädessä joustavaksi kävelyn keskituki- ja ponnistuvaiheen aikana, pyrkivät varpaiden pitkät lihakset lisäämään jalkaterän jämäkkyytyä jännittymällä liiallisesti.


Varpaiden ja jalkapöydänlihasten välillä on lihasepätasapaino

Erityisesti varpaiden pitkän koukistaja lihaksen (M. flexor digitorum longus)

yliaktivoituminen suhteessa jalkaterän pienten lihaksiin (lumbricales- ja interossei-

lihakset) on syynä vasaravarpaiden kehittymiseen.


Tilanne on helposti demonstroitavissa vetämällä koukistettuja sormia kohti kämmenselkää. Tämä jämäköittää myös kämmenen. Samalla tavalla periaatteessa toimii myös jalkaterä. Kuitenkin jalkaterässä ja sääressä on omat lihaksensa joiden yhteistoiminalla jalkaterä pystyy lukittautumaan jämäkästi ponnistukseen.


Toinen syy vasaravarpaiden taustalla saattaa olla heikot pohjelihakset, joiden heikkoutta varpaiden pitkät koukistaja lihakset pyrkivät avustamaan, ja näin samalla aiheuttaen varpaiden kipristymisen.


On myös mahdollista, että varpaiden pitkät ojentaja lihakset aktivoituvat liiallisesti heilahdusvaiheen aikana, jolloin varpaat kipristyvät jalan ollessa ilmassa. Tällöin varpaiden lihakset pyrkivät kompensoimaan heikkoja jakaterän pieniä lihaksia ja nilkan koukistajia. Vasaravarpaat syntyvät ajan kanssa, ja näkyvät ihan paikallaan seistessäkin jalkaa nostaessa irti lattiasta.


Vasaravarpaiden hoito kannattaa aloittaa ennen varpaiden kipeytymistä


Vasaravarpaiden hoidon kannalta jalkaterän dynaamisen toiminnan tarkastelu on tärkeää, ja virheasentoon johtavan lihasaktiivisuuden vähentäminen tulisi olla ensisijainen asia. Jalkaterapeutti tutkii ja hoitaa vasaravarpaita vastaanotolla kokonaisvaltaisesti. Jalkaterapeutille vasaravarpaiden hoitoon kannattaa hakeutua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, sillä mitä voimakkaampi liikerajoitus varpaiden nivelissä on, sitä haastavampi on myös vasaravarpaiden hoito. Joissain pitkittyneissä tapauksissa tulee turvautua operatiiviseen hoitoon, mutta tässäkin tapauksessa jalkaterapeutin antama kuntoutus on ehdottoman tärkeä.


Vasaravarpaiden kivut johtuvat yleensä jäykistyneistä nivelistä tai ihomuutoksista
Vasaravarpaiden kivut johtuvat yleensä jäykistyneistä nivelistä tai ihomuutoksista

Varvasortoosit vasaravarpaiden hoidossa

Jalkaterapeutti voi valmistaa yksilölliset varvasortoosit vasaravapaysta kärsivälle asiakkaalle. On kuitenkin syytä huomioida, että koska juurisyy vasaravarpaille ulottuu jalkaterän, säären ja pohkeen alueelle, on varpaiden väliin laitettavat varvasortoosit usein vain oireiden hoitoa. Ne toimivat kyllä lievittämään kipuja, erityisesti ihon suojaksi ne ovat hyvä vaihtoehto. Ja ne pystyvät jossain määrin hidastamaan vaivan etenemisen, mutta ilman kuntoutusta sekä lihasvoiman lisäämistä ja lihastasapainon palauttamista, niiden hyöty on vajavainen.


Vasaravarpaat ja pohjalliset

Pohjallisista on hyötyä vasaravarpaiden hoidossa, mikäli ne edistävät jalkaterän jämäköitymistä ja/tai ylläpitävät jalkaterän asentoa kävelyn aikana. Ne eivät kuitenkaan lisää jalkaterän voimaa joten voimaharjoittelu on välttämätöntä pohjallisten tuoman ulkopuolisen tuen lisäksi. Jalkaterapeutti valmistaa yksilölliset tukipohjalliset tarkkojen biomekaanisten tutkimusten pohjalta.


Kengät ja vasaravarpaat

Jalkineet ovat ovat usein yksi ensimmäinen tarkastelun kohde jalkaterapeutin vastaanotolla, kun hoidetaan vasaravarpaita. Liian pienet tai kapeat kengät johtavat varpaiden ja päkiän puristumiseen, ja näin heikentävät jalkaterän lihasten oikeaa toimintaa, johtaen lihasepätasapainon syntymiseen. Jalkaterän lihasten ollessa supistuneena kengässä ei jalkaterän kaarten lukkiutuminen onnistu luonnollisesti ja varpaiden lihakset aktivoituvat liiallisesti kompensoidakseen tätä heikkoutta.


Jalkaterapeutti ohjeistaa jalkaterveyttä tukeviin kenkävalintoihin. Mikäli vasaravarpaiden asento on haastava tai nivelet ovat jäykistyneet on kenkien valinta usein haastavaa. Tällöin kannattaa kääntyä erikoiskenkien valmistajien tai suutarin puoleen.


Vasaravarpaat ja voimaharjoittelu

Koska suurin haaste vasaravarpaiden kannalta on lihasepätasapaino jalkaterän/pohkeen ja varpaiden lihasten välillä, olisi heikkojen lihasten vahvistaminen ensisijainen hoitomuoto. Hieman riippuen jalkaterän toiminnasta jalkaterapeutti voi suositella jalkapohjaan lihaksia vahvistaa harjoittelua, kuten varpaille nousuja, erilaisia tasapainoharjoituksia ja varvaspunnerruksia.





Videolla jalkaterapeutti Sami Pesto näyttää varvaspunnerrukset - liilkeen jossa varpaiden ja jalkapohjan lihasvoimaa vahvistetaan varpaiden ollessa venytyksessä.


Vasaravarpaat, hieronta, venyttely ja mobilisaatio

Jalkaterapeutti voi kokeilla jäykistyneille tai liikerajoitteisille nivelille mobilisaatiota vai yliaktiivisille lihaksille venytyksiä voimaharjoittelun tueksi. Hierontaa ja venyttelyä voidaan ohjata asiakkaan itse tehtäväksi. Myös mobilisaatita on mahdollista tehdä itse itselleen.


Etistkö apua vasaravarpaiden hoitoon? Täytä alta maksuton konsultaatio pyyntö tai varaa jalkaterapia aika: www.varaaheti.fi/r5varaus

140 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki